Делікатне мистецтво самоконтролю Після того, як хтось кинув флакон із кислотою у полотно з Моною Лізою у 1956 році, його помістили за куленепробивне (і, мабуть, кислотостійке) скло. Те ж саме відбулося і з полотном Герніка Пікассо після того, як молодий художник великими червоними літерами написав на полотні "Kill all lies". Я завжди вважав неймовірним, що у найбільш знаменитих картин відсутній фізичний бар'єр між ними і відвідувачами. У MoMA у Нью-Йорку я йшов уздовж невеликої стіни і був дуже стривожений, виявивши «Зоряну ніч» Вінсента ван Гога на відстані трохи більше витягнутої руки від мого незграбного тіла. Живопис за сто мільйонів доларів захищений тільки лінією на підлозі приблизно у 60 сантиметрах від стіни, яке, мабуть, відзначає відстань, на якій ваше спілкування з живописом стає занадто близьким, і охоронець повинен зупинити вас. Переважна більшість відомих творів мистецтва захищена тільки подібними лініями, парканами висотою по гомілку або, у більш крайніх випадках, оксамитовими мотузками. Дивно, але цих недобар'єрів достатньо, щоб перешкодити переважній більшості відвідувачів галереї нашкодити найціннішим творам мистецтва у світі. Жоден із цих кордонів не може зупинити рішучого вандала, але вони, здається, заважають майже 100% людей підійти дуже близько. (Охоронці, звичайно, швидко займуться вами, але я впевнений, що їм не можна чіпати вас перш, ніж ви почнете шкодити твору мистецтва.) Правда полягає у тому, що більшість людей не хочуть псувати речі, принаймні, навмисно. Але коли немає абсолютно ніяких кордонів, ніяких ліній, що вказують, коли ваша близькість до деякої цінної речі стане неналежною, люди в результаті псують їх. Ми дійсно це робимо. Класичний паркан з оксамитової мотузки, що звисала між портативними сріблястими стовпчиками — пристосування, яке формує чергу в кіно, розмежовує простір для відвідувачів і персоналу і захищає залишені без нагляду весільні торти — найбільш істотний «ввічливий бар'єр». Він нібито не може образити вас, тому що зроблений із оксамиту. Він не має на увазі погані наміри з вашого боку, як це робить колючий дріт або загострені паркани з кованого заліза. Він усього лише хоче, щоб ви люб'язно переміщалися вздовж нього, а не через. Оксамитові мотузки не можуть зупинити нікого фізично, але, так чи інакше, вони зупиняють майже всіх у психологічному відношенні. Це корисний принцип керівництва для вас самих. Ви можете використовувати керівну владу оксамитової мотузки, щоб делікатно відводити себе від тих моментів у вашому розпорядку, коли короткострокові імпульси підривають ваші великі цілі. Це може здатися дивним, але самовладання — не тривіальне питання. Через певну складну еволюційну причину, неймовірно важко змусити себе робити очевидно корисні речі, такі як чищення зубів, і змушувати себе не робити непотрібні речі, такі як вживання в їжу печива відразу після чистки зубів. (Певні проблеми варіюються від людини до людини.) Ми робимо згубні речі тому, що у нас виникають суперечливі бажання. Ми хочемо хороші зуби, і ми також хочемо печиво вночі. Зазвичай ми розуміємо, який шлях кращий і корисніший, але змусити себе вибрати цей шлях, особливо на послідовній основі, може стати реальною проблемою. Звичайний імпульс полягає у тому, щоб керувати нами силою при необхідності. Ми робимо гучні заяви про те, як ми збираємося поводити себе з цього часу (зазвичай з наступного понеділка). Більше ніякої нездорової їжі в робочі дні! Більше ніякого Інтернету до обіду! Починаємо нове життя! Очевидно, ми бунтуємо: спочатку роблячи зухвалі виключення для наших самостійно придуманих законів, а потім забуваючи про правила повністю, як тільки стає зрозуміло, що ми не можемо одночасно бути законодавцем, поліцією і злочинцем. Усе стає складнішим, коли починаєш позбуватися нездорових звичок, тому я використовую підхід із оксамитовою мотузкою замість більш потужного підходу з колючим дротом. Я розміщую свого роду делікатний, символічний бар'єр між мною і тим, що я хочу припинити робити, і часто цього достатньо, щоб вбити імпульс поганого вибору. Наприклад, одна згубна звичка, яка у мене є, — пити каву о другій половині дня, незважаючи на відомий ризик погано спати вночі. Однак, з причини незрозумілої мені впертості, я часто відчуваю бажання зробити це. У мене немає сумнівів у тому, що крихітний квадрат з оксамитових мотузок повинен з'являтися навколо моєї кавоварки кожного дня о 14:00, інакше я ніколи не зроблю правильний вибір. Настільки ж крихітного забору з колючого дроту було би занадто багато. Я не монстр; я всього лише іноді поступаюся поганим імпульсам. Делікатне, оксамитове нагадування, що направляє мене в інше місце, є всім необхідним, щоб утримувати мене на кращому шляху. У мене немає невеликих оксамитових мотузок, тому після моєї полуденної кави я негайно розміщую змінний пластиковий резервуар у раковину, щоб пізніше вимити з іншим посудом. Того, що основна запчастина лежить у раковині вперемішку з невимитими столовими приборами, достатньо, щоб змусити мене пройти повз. Більш жорсткий підхід міг би мати неприємні наслідки. Якби я здавав свої кавові приналежності сусідові кожного дня після обіду, я швидко виробив би звичку кожну годину бігати за кавою у кафе. Оксамитова мотузка не міняє ваш шлях за допомогою грубої сили. Вона веде, пропонує, має на увазі, нагадує. Вона залишає вибір за вами, але в той же час полегшує його. Ключ полягає у тому, що можливість вибору зберігається, тому, продовжуючи вибирати, ви можете назвати це самовладанням. Я можу переступити через оксамитову мотузку до своєї кавоварки і приготувати каву. Але навіть тоді випити каву о другій половині дня буде винятковим, а не нормальним вибором, всього лише через невелику, переборну перешкоду, яка тепер знаходиться на шляху. Коли буде занадто легко підірвати себе, ви часто будете це робити. Коли згубна дія стане трохи більш складною, ніж абсолютно простою, ви не будете цього робити. Саме це повинні зробити оксамитові мотузки: трохи ускладнити вибір неправильного шляху. Ключ у визначенні часу і простору, коли найлегше вибрати невірний шлях, і додаванні туди крихітної, делікатної перешкоди. Який ваш «неправильний вибір»: зробивши яку дію, ви шкодуєте про те, що зробили? Ви можете помістити яку-небудь перешкоду? Як тільки ви зрозумієте, де ви схильні звертати не туди, це можна припинити єдиним символічним бар'єром — товстою резинкою навколо вашого гаманця, прес-пап'є на банці з печивом, лінією на підлозі в галереї. David Cain

Теги других блогов: відвідувачі мистецтво охорона